Nu gesloten
Waar de meeste kunstwerken in het LAM steeds wisselen en op adem komen in het donkere depot, is de feesttafel van Yinka Shonibare (1962) een vaste waarde in je bezoek. De komende weken buigen experts zich over alles dat op, aan en onder de tafel te zien is.
Bijna 8 meter lang is de feesttafel van van de Brits-Nigeriaanse kunstenaar Yinka Shonibare in het LAM museum. Met zijn titel Last Supper en de klassieke opstelling van 13 figuren aan de tafel, verwijst hij naar het beroemde schilderij van Leonardo da Vinci. In Het laatste Avondmaal van Yinka Shonibare zitten, staan en liggen vrouwen en mannen in uitbundige jurken en maatpakken aan en op de tafel. De champagne klotst over de glazen. Alhoewel de compositie direct naar de muurschildering van de Italiaanse meester verwijst, kun je in de mensen heel andere figuren en verhalen herkennen. Yinka Shonibare verwijst met de prints op de kleding en alles dat er op tafel staat naar de Tulpenmania, graaiende bankiers en de uitbundige Romeinse feesten, ter ere van de god van de wijn, Bacchus.
Last Supper van Yinka Shonibare is veel. Heel veel. Op de tafel staan zilveren schalen en kandelaren, keramieken borden, goed gevulde glazen, vruchten en bijzondere gerechten. Onder de tafel liggen de scherven van een kapot gevallen bord. Een lust voor het oog van de bezoeker, een uitdaging voor de conservator. Elisah van den Bergh, kunstexpert in het LAM museum, vroeg drie externe specialisten haar te helpen: Hoe houden we dit topstuk, zonder dat het publiek deze lieveling hoeft te missen, mooi voor de toekomst?
Freelance restaurator Emma van Duin buigt zich over alle metalen delen in dit spektakelstuk. Wanneer je samen met haar naar het kunstwerk kijkt, zie je het ene na het andere metalen object. Van het bestek, tot een imposante kandelaar en de kleine en grote zilveren schalen.
De zilveren schalen die gevuld zijn met zout, zijn vanuit haar rol als restaurator iets om aan te kaarten. ‘Zout trekt vocht aan waardoor het zilver sneller oxideert, verkleurt en uiteindelijk een zwarte laag krijgt’, vertelt ze. Vanuit het materiaal gezien, zou je het zout beter kunnen vervangen voor iets anders. Vanuit het totale kunstwerk is het zout juist een cruciaal element uit het verhaal dat Yinka Shonibare wil vertellen. ‘Zout is een symbool voor rijkdom’, vertelt conservator Elisah van den Bergh. ‘Bij het zien van deze feesttafel moet je die rijkdom en overdaad direct voelen.’
Alle objecten voorzichtig afstoffen, is de eerste stap die direct genomen kan worden. Huisstof zorgt ervoor dat de objecten sneller oxideren. Daarna is het vooral goed kijken en de opties in kaart brengen. Als iets zilver is, hoe dik is de laag dan? Kan er een laagje af of blijft er dan niet genoeg over? En wat doe je met de zilveren kandelaar met de druppels kaarsvet? ‘Het kaarsvet is ook een heel bewuste keuze van Yinka Shonibare’, vertelt conservator Elisah van den Bergh. ‘Dat kunnen we er niet zomaar afhalen om het zilver goed te kunnen behandelen.’
Als restaurator Hedendaagse kunst richt Nikki van Basten zich op werken met typische materialen van nu. ‘Ik ben Expert Gekke Materialen‘, zegt ze met een glimlach. Op de vraag of ze al iets heel geks is tegengekomen in het kunstwerk van Yinka Shonibare antwoordt ze: ‘Ik ben vooral erg onder de indruk van hoe alles is gemaakt. De gebruikte materialen kloppen met wat ze moeten voorstellen. Kijk bijvoorbeeld naar de blaadjes sla. Die ogen net zo licht als ze in het echt zijn.’
Nikki van Basten is een bekende van het LAM museum. Eerder gaf ze advies over de man van suiker in het LAM museum van kunstenaar Tom Friedman. ‘Genoeg gewoon bijzondere materialen hier!’
scroll verder
scroll verder
Ze zeggen dat iedereen een soulmate heeft; een persoon waarbij alles op z’n plek valt. Zou dat ook voor de kunst gelden? Is er een kunstwerk dat jóu laat shinen? Wij geloven van wel.
scroll verder
Keukenhof 14
2161 AN Lisse
Postbus 224
2170 AE Sassenheim
10:00 -
17:00
10:00 -
17:00
10:00 -
17:00
10:00 -
17:00
10:00 -
17:00
Met veel dank aan
& onze bezoekers
© LAM museum - Alle rechten voorbehouden.